Vofför jär vä på dättä visé

Lite snabbkurs i Pitmål, vi uppskattar ifall ni kommenterar på detta språk, eftersom vi annars inte kommer att förstå era synpunkter. (Vi använder numera tolk för att översätta era kommentarer, och för att skriva inläggen.)

(I bokstavskombinationerna dj och stj uttalas alla bokstäver var för sig.)


B

  • Breut: bitar av hårt tunnbröd som äts med mjölk och lingonsylt. (Piteåtraktens version av frukostflingor.)
  • Båol: bord. Uttalas med tjockt L.

D

  • Dell: till
  • Denna: där
  • Djära: göra
  • Döm: de
  • Dömjen: dessa

G

  • Gåode: ganska. Exempel: Hä rängen gåode mötje. (Det regnar ganska mycket.)

H

  • Hajna/hojna: han, hon
  • Häina: det här
  • : det
  • Hänna/hädenna:det här/det där

I

  • I: jag (obetonat). Exempel: I väjt et vo I sko djära. (Jag vet inte vad jag ska göra.)
  • Illt: ont. Exempel: I hav illt öte bäjne. (Jag har ont i benet.)
  • Itta: äta
  • It/et: inte

J

  • Je/Jä: ni
  • Jeg: jag (betonat). Exempel: Hä val bara deu å jeg. (Det blir bara du och jag.)
  • Jenna: här
  • Jett: Lätt
  • Jär: är
  • Jäde: er

K

  • Koox: kika, titta
  • Kweel: kväll
  • Koggamoj: harkrank

M

  • Moija: mygg
  • Mötje/Mytje: mycket

N

  • Nager: några
  • Nallta: lite
  • Nest: hos. Exempel: Döm våra nest n'Kalle. (De är hos Kalle.)
  • Nestjärla: matsäck
  • Nögest/nööst: måste
  • Nör: norr
  • Nagerst: Någonstans

O

  • Åol: ord

P

  • Peron: Potatis.

R

  • Rackt: snett/krokigt
  • Rackel: trasigt
  • Rätt: rakt
  • Remidjen: Bestick

S

  • Sko/sku: ska/skulle
  • Slarva: trasa (substantiv)
  • Smolanedi: mellanmål av mjölk och hårdbröd (gärna tunnbröd).
  • Snottren: hjortron
  • Sonna: sydlig, om vind. Exempel: -"Hä jär sonna i da'." (-Det är sydlig vind i dag.)
  • Söjn/söjna: så här
  • Sönn/Sönna: så där
  • Sör: söder

V

  • Waal: blir. Uttalas med tjockt L och tjock V. Exempel: I waal så trojt bårte häjna. (Jag blir så trött på det här.)
  • Vofför: varför. Exempel: Vofför jär dö sönna? (Varför gör du sådär?)
  • Vosch: var/vart
  • : vi, med
  • Vöre: hur. Exempel: Vöre jär'e vä dä? (Hur är det med dig?)

Å

  • Åssit: ingenting


Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: celllelelel

helvites vo rätt hä jär att ni översätt dell nalta pijtmål, hä jär ju helt outstanding ! äntligen konna i förstå mig opå hajna bloggen. ;)

2009-02-23 @ 21:21:40
URL: http://celiaoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0